Naiset, nuo herkät ja heikot sivustakatsojat

-Yhteistyössä Me Naiset-

”Sinäkö otit assistentin mukaan?”, kysyi haastateltava miestoimittajalta nähdessään minut.  

”Ai, sieltä tulikin naiskuvaaja”, totesi toinen herra hieman tyrmistyneenä minun saapuessa keikalle. Lehtikuvaus on aikoinaan ollut hyvinkin miesvaltainen ala, mutta vaikka meitä naisiakin on alalle tullut jo vaikka kuinka, tuntuu nainen lehtikuvaajana herättävän edelleen ihmetystä osassa kansalaisia.

Mutta samanlaisia kokemuksia on myös toimittajina työskentelevillä naisilla. Yksi työkaveri kertoi kuinka haastateltava oli olettanut hänen olevan ”kuvaajan rouva”. Koska miksipä ei kuvaajalla olisi oma vaimo keikalla mukana! Ja vielä melkoisen utelias sellainen, kun kysymyksiä siihen malliin esittää. 

Toinen taas kertoi useinkin haastattelutilanteissa kokeneensa, että sen sijaan, että haastateltava suuntaisi sanansa hänelle, puhuukin hän vieressä olevalle mieskuvaajalle. Tällaista tapahtuu kuulema etenkin, jos aihe on jotain ns. miehiseksi oletettua kuten rakentamista, tekniikka jne. 

Palautetta toimitukseen soittanut lukija puolestaan voi naistoimittajan tai uutispäällikön puhelimeen vastatessa kysyä, että eikö siellä olisi ketään miestä paikalla. Lehtimies, sehän se oli aikoinaan nimitys jota toimittajista käytettiin. Tuosta on onneksi jo aikaa, mutta edelleen on ihmisiä, joille tällä alalla ja monella muullakin sukupuoli on jonkinlainen kynnyskysymys.

Vähän väliä olen itse päätynyt työssäni tilanteisiin, joissa minun on oletettu olevan assari, harjoittelija tai muuten vaan joku sivustakatsoja. Ja selkeästi oletusten syynä on ihan vaan mun sukupuoli.

Ja miten moneen kertaan sitä nuorena saikaan vaikka kameramyyntitiskin takana kuulla jotain piikittelevää siitä kuinka ”kesätyttö” ei varmastikaan tiedä, tajua ja osaa. Kun onhan se kaikki tekninen nyt tokikin sellaista, että niitä asioita älytäkseen pitää housuista löytyä penis.

Minä en ole naiskuvaaja, mä olen ammattivalokuvaaja, lehtikuvaaja, valokuvaaja. Mun työtoverit on mm. toimittajia, uutispäälliköitä ja kehitysjohtajia. Ammattilaisia ja osaajia kaikki. 

Vaikka nyt omaa alaani tässä esimerkkinä käytänkin, niin naiset törmäävät samanlaisiin vähätteleviin oletuksiin lukuisilla muillakin aloilla ja elämän muillakin osa-alueilla kuin vain töissä. Pidämme Suomea monella tavalla tasa-arvon mallimaana, mutta kyllä näissä asioissa vielä tekemistä riittää, jotta naisten eriarvoisesta kohtelusta päästäisiin. 

Viivi Huuska ohjasi Me Naisille upean kampanjavideo, joka tarttuu naisten kohtaamiin typeriin ja alentaviin yleistyksiin. Videon myötä Me Naiset haastaa myös teitä lukijoita kertomaan millaisilla sanoilla meistä naisista tulisi puhua. Voit osallistua kampanjaan kirjoittamalla oman tekstisi täällä. Suunnittelija Tiia Vanhatapio luo tekstien pohjalta paitamalliston ja voittajatekstien kirjoittajat pääsevät muotikuvaukseen oman uniikin T-paitansa kanssa.

Me naiset ei olla avustajia arkoja sivustakatsojia. Me ollaan ammattilaisia, rohkeita tekijöitä ja toimijoita. Meistä on ihan mihin vain. 

Postauksen kuvat kuvakaappauksia kampanjavideosta.

 


Tags:
23 Comments
  • Vierailija
    Posted at 00:00h, 30 marraskuun Vastaa

    En jaksanut lukea juttua, mutta ilmeisesti siellä vilahti penis-kateus- kaikenlaisen varmasti tärkeän kannanoton välissä. Peniksestä tuli mieleen, että kannattaa katsoa myrskyn jälkeen sarja, vaikka ihan vain sen takia että siinä esiintyy Antti Holman penis ja se rikkoo sterotypioita.

    • Veera
      Posted at 00:00h, 30 marraskuun Vastaa

      Plaaplaa. En mäkään jaksa lukea sun kommenttia.

  • Vierailija
    Posted at 00:00h, 30 marraskuun Vastaa

    Vähän kuitenkin salaa vilkaisit ja kohta käyt areenassa katsomassa Antin kikkiä ja yrität ymmärtää mitä tarkoitin

  • Aa
    Posted at 00:00h, 30 marraskuun Vastaa

    Se on sääli että hyvän ja jämäkän kannanoton kommenttiboksissa osataan ottaa kantaa vain pissivehkeisiin. 😉
     

    Ammatti- ja harrastustermien sukupuolineutraaliksi muuttaminen ei oo ratkaisu mihinkään. Ei sillä että sitä olisit ehdottanutkaan. Mutta tuli vaan tässä mieleen yo. kommenteista. Jos tuota perustavanlaatuista asennevammaa ei saada tulevissa sukupolvissa korjattua, niin menetetään puolen väestön potentiaali täysin ja toisen puolenkin panos isolla prosentilla. Koska jos nainen ei voi olla lehtimies, ei mieskään voi olla uskottava terveyssisar.

    • Veera
      Posted at 00:00h, 30 marraskuun Vastaa

      Mun mielestä on just ihan hyvä vaan, että kielikin pikku hiljaa muuttuu ja ammattinimikkeet muuttuu sukupuolineutraalemmiksi. Mutta en nyt mitenkään akuutisti noista nimityksistä ahdistu. Mut onhan se kyllä niin, että naiset on ihan sujuvasti esimiehiä ja palomiehiä, mut miehet ei oo esim lentoemäntiä.

  • Henrietta
    Posted at 00:00h, 30 marraskuun Vastaa

    Olen ollut lähes aina töissä miesvaltaisella alalla, mutta kuullut (ainakin suoraan) hyvin vähän vähättelyä. Itse olen kyseenalaistanut ihmisen ammatinvalinnan sukupuolen mukaan kerran: ensimmäisen, pari vuorokautta kestäneen synnytyksen jälkeen miespuolinen kätilö sai kuulla kunniansa, kun ehdotti lapsen jättämistä vierihoitoon 😉 Voi olla, että sama olisi käynyt kyllä kenelle kätilölle tahansa siinä väsymystilassa.

    • Veera
      Posted at 00:00h, 30 marraskuun Vastaa

      Haha, voi tosiaan olla, että tuossa hetkessä kuka vaan olisi saanut vähän tiukempaa kommenttia. 😀

  • Anonyymi
    Posted at 00:00h, 30 marraskuun Vastaa

    Kyllähän naiset helposti itsekin käyttävät hyväkseen tuota ”miehet vain osaavat – asennetta”. Jos ei itse osaa vaihtaa autoon renkaita, niin luultavimmin soitetaan jollekin miehelle ja pyydetään vaihtamaan renkaat. Harva varmaan soittaa naisystävälleen. Minua säälittää joskus miehet, kun heidän aina oletetaan olevan teknisiä ja käsistään käteviä. Joukossa on kuitenkin niitä, jotka eivät todellakaan ole – sen enempää kuin naisissakaan. Me kaikki olemme ihmisiä.

    • Veera
      Posted at 00:00h, 30 marraskuun Vastaa

      Niin, miesten kohdalla oletetaan et ne osaa, naisten kohdalla että ei ne mitään osaa. Eli todellakin olisi hienoa jos me voitais nähdä toisemme yksilöinä.

    • Tuulia
      Posted at 00:00h, 30 marraskuun Vastaa

      Hyvä pointti. Jos naiset itsekin ajattelevat tarvitsevansa jonkun miespuolisen teknisempiin hommiin, niin miten he voivat syyttää miehiä siitä että miehet ajattelevat olevansa hitusen osaavampia ns. ”miehisissä” asioissa? Naiset itsekin ovat mukana luomassa mielikuvaa avuttomuudesta tietyissä asioissa kun eivät vain ole yhtä kiinnostuneita handlaamaan aivan samoja asioita kuin miehet keskimäärin.

      Tosin siinä tilanteessa kun on joku ammattilainen kyseessä, vaikka se naispuolinen myyjä rautakaupassa, pitäisi luottoa ammattihenkilön osaamiseen olla sen verran ettei sukupuolen perusteella aliarvioi toisen osaamista missään asiassa.

      • Aa
        Posted at 00:00h, 30 marraskuun Vastaa

        Erittäin hyvää pohdintaa. 🙂

        Ehkä niissä vapaa-ajan hommista kuten talon tai auton kunnossapito, joita yleensä miehisinä töinä pidetään, onkin jo heikompana sukupuolena miehet? Naiset olettaa automaattisesti että jos miehellä on auto, hän osaa sen huoltaa. Ees perushommat kuten renkaanvaihto pitää sujua joka pojalta. Naisen ei oleteta osaavan. Naisen ei oleteta osaavan välttämättä edes niitä perinteisiä naisten töitä, on ihan ok syödä ulkona tai ostaa laadukkaita puolivalmisteita ja palkata siivoaja. Harvemmin sitä pidetään muuna kuin itseensä panostamisena ja kehuttavana asiana.

        Tietyiltä osin sitä ajatusta että naisella on ”työt” ja ”ura” töissä sekä kotona on saatu karsittua pois. Kuitenkin miehen pitäisi edelleen saada hillopurkki auki ja osata vaihtaa sulake, tai eihän se ole mies eikä mikään. 😉

        Rautakaupoista pakko kommentoida, että minä melkein etsin sen sisutuspuolen naismyyjän liikkeestä kuin liikkeestä. Siinä missä hän on raudanluja ammattilainen, niin sama rouva myös kotona päättää JA toteuttaa sisustusratkaisut. Laminaattia ja väliseiniä myöten. 😀

  • Aijja
    Posted at 00:00h, 30 marraskuun Vastaa

    Hm. Mä olen ammatiltani päätoimittaja. Sitä ennen olin pitkään ryhmäpäällikkö insinöörivaltaisessa firmassa. En koskaan, kertaakaan 20 vuoden aikana ole kokenut minkäänlaista osaamisolettamaa alaspäin sukupuolen tai itse asiassa minkään muunkaan seikan takia. En yhtä ainoaa kertaa. Onkohan tuo naiseuden takia syrjintää -olettama vähän jo aikansa elänyt?

    • Vierailija
      Posted at 00:00h, 30 marraskuun Vastaa

      Itse toimin vastaavassa ympäristössä, miesinsinöörien ympäröimänä. Ei mitään ongelmaa suuntaan eikä toiseen sukupuolittaa osaamista tai osaamattomuutta. Paljon olen töiden kautta tekemisissä myös tuotannon henkilöstöön, ja siellä täysin eri meininki. Tuotannon toimistotöissä huippuosaavat naiset ovat raportteja väsääviä assareita, ja tuotannon esimiehet (jotka ovat miehiä) ottavat valmiiksi pureskellusta datasta kunnian. Ihan käsittämätöntä että me istutaan samassa rakennuksessa…

    • Veera
      Posted at 00:00h, 30 marraskuun Vastaa

      Olen tosi iloinen sun puolesta, ettet ole koskaan asiaan törmännyt! Mutta se, ettet sinä ole asiaa kokenut, ei tarkoita etteikö kyseistä asiaa olisi olemassa. Valitettavasti kyseinen syrjintä ei sillä tavalla ole edelleenkään aikansa elänyt, että sitä vieläkin tapahtuu. 

  • Vierailija
    Posted at 00:00h, 30 marraskuun Vastaa

    Hm tosiaan. Olikohan kirjoitus provo nyt tällä kertaa bloggaajan puolelta?
    Kovin epäammattimaista tuoreelta yrittäjältä jos ei ollut.

    • naisenkuvake
      Posted at 00:00h, 30 marraskuun Vastaa

      Näytti olevan yhteistyössä Me naiset-lehden kanssa. Ko. läpyskähän on tunnettu tasa-arvon edistäjä : D. Vieläköhän siellä on esim. ne muotijutut suunnattu toimistotyöntekijöille? Itse luulen, että se oma käytös ja asenne tilanteissa vaikuttaa siihen otetaanko sinut vakavasti. Olit sitten mies tai nainen. Olen ollut toimitustyössä ja lehtikuvaajana viime vuosituhannella ja ainoa kerta kun minua vähäteltiin sukupuoleni takia oli, kun kohdalle osui tunnettu sovinisti. Joka siis jo noin lähtökohtaisesti suhtautui naisiin vähättelevästi. 

      • Veera
        Posted at 00:00h, 30 marraskuun Vastaa

        Eli siis, kun joku muu kertoo kohdanneensa vähättelyä, johtuu se kyseisen naisen käytöksestä ja asenteesta, mut sen kerran, kun sua vähäteltiin oli kyseessä ”tunnettu sovinisti”? 😀 

        Että esim mun kohdalle ei ole voinut osua niitä sovinisteja vaan ihan oon vaan vähättelyn ansainnut ihan vaan ilmestymällä paikalle ilman penistä? Kun en ole vielä edesa ehtinyt millään käytökselläni osoittaa yhtään mitään, kun vähättelevät kommentit on heitetty jo ennen kuin ehtinyt edes tervehtiä. Jep. Hyvä itses muita ylemmäs nostava logiikka sulla. Mut oon tosi iloinen, jos sä et ole kohdannut kuin sem yhden vähättelevän sovinistin! 

        • naisenkuvake
          Posted at 00:00h, 30 marraskuun Vastaa

          Loistavasti itseen otettu (taas kerran), onnitteluni siitä. Tutkimattomia  ovat tosiaan tulkinnan polut. Jatka ihmeessä tuolla linjalla, niin saatat saada lisää vähättelyä osaksesi. Tosiasia se on, että jos menee arastellen tilanteisiin, saattaa tulla väheksytyksi ja ylenkatsotuksi. Missään vaiheessa en sanonut että sinä tekisit tai olisit tehnyt niin, mutta uhriudu nyt ihan rauhassa, jos siitä kicksejä saat. Aamen. Ja minun kohdalla tosiaan oli ihan oikeasti tunnettu sovinisti. En kyllä antanut sen itseäni hetkauttaa. 

  • Vierailija
    Posted at 00:00h, 30 marraskuun Vastaa

    Uskomatonta märinää ja narinaa. Ehkä sua ei ole otettu tosissaan työkeikoilla ihan vaan tuon asenteen takia. Niin kauan kun naiset uhriutuu ja ylitulkitsee, ei ole ihmekään että hommaan kuin hommaan valittaisiin tuollaisen naisen sijasta mielummin mies.

    Ja kyllä, olen nainen. Ei ole ylenkatsottu tai vähätelty sukupuolen vuoksi ikinä.

    • Veera
      Posted at 00:00h, 30 marraskuun Vastaa

      Ja tämä onkin hieno asenne naiselta, että ”kun ei mulle oo koskaan käynyt, niin ongelmaan ei oo olemassa. Ihan on vaan akkojen oma vika”.  On myös tosi rakentavaa kutsua epäkohdista ääneen puhumista märinäksi ja narinaksi. Mut hei, tosi hienoa, että sä olet elämässäs tältä säästynyt. Siitä sopii olla hyvin iloinen! 

  • Vierailija
    Posted at 00:00h, 30 marraskuun Vastaa

    ”Säästynyt”. Tässäpä se varmaan on se ongelman ydin. Itse sanoitat naisen uhriksi, objektiksi, joka vaan ottaa vastaan mitä miehet antaa. Sinä itse annat naiselle sen ”heikomman” roolin. Miehet tekee ja puhuu ja pieni heikko nainen vaan tuurilla saattaa säästyä miesten paskalta kohtelulta.
    Ehkä siksi minuun ei moista ”heikomman sukupuolen” olettamusta ole ikinä kohdistettu, koska en itse itseäni sellaisena pidä, enkä sitä sanoissa ja teoissa tuo esille.

  • PiP
    Posted at 00:00h, 30 marraskuun Vastaa

    Voi hyvää päivää tätä kommentoinnin tasoa! Kun kerrankin ja lopultakin näistä asioista aletaan puhua niitten oikeilla nimillä, niin sitten naiset!?! alkaa mollata toisia huonoa ja alentavaa kohtelua kohdanneita naisia – haloo! Jos on itse sattunut syystä tai toisesta välttymään syrjivältä kohtelulta, se ei anna oikeutta alentaa toisten kokemuksia.
    Kiitos Veera, kun uskallat rohkeasti nostaa kissan hännän pöydälle!

    • Veera
      Posted at 00:00h, 30 marraskuun Vastaa

      Niin, se on aika yleistä, että joidenkin mielestä sellaisia ongelmia ei ole olemassa, mitä ei ole itse kokenut. Tai ainakin sellaiset ongelmat on niistä puhuvien ihmisten itse aiheuttamia. 😀

Post A Comment