Ihanat miehet kalsareissaan

Kävellessäni alkuviikosta Dressmannin ohi harmittelin, että puhelimestani oli akku lopussa, sillä olisin halunnut napata kuvan silmiini osuneesta ilahduttavasta mainoskuvasta. Onnekseni tuo ryhmäkuva miehistä kalsareissaan ja muutkin Dressmann Man Underwear -kampanjan kuvat kolahtivat sähköpostiini sopivasti seuraavana päivänä kera pressitiedotteen ja halusinkin ehdottomasti jakaa kuvat blogissani.

Ulkonäköpaineet eivät ole ainoastaan naisten juttu, vaan myös miehet kokevat epävarmuutta ulkonäkönsä ja vartalonsa vuoksi ja yhtenä syynä tähän on mainosten ja muotiteollisuuden välittämä kuva ns. täydellisestä miesvartalosta. Myönnän, että näin naisena olen haksahtanut esimerkiksi henkkamaukan David Beckham -alusvaatekuviin lähes joka kerta ja syöksynyt niiden innoittamana ostamaan boksereita miehelleni, mutta nyt täytyy sanoa, että nämä uuden Men Underwear -kamppiksen kuvat saivat aikaan saman reaktion.

Esimerkiksi Dove ja Lane Bryant ovat tehneet samanmoisen kamppiksen naisille käyttäen malleinaan eri kokoisia ja näköisiä naisia pelkkien mallimittaisten sijaan, niin en ihan heti ainakaan muista vastaavaa kamppista miltään miesten brändiltä. Siksipä olikin ihan todella ilahdutttavaa törmätä näihin Dressmannin kuviin, joista löytyy niin sixpack, kaljamaha, man boobsit, vanha mies, nuori poika, karvaa ja vähemmän karvaa ja niin hoikkaa kuin runsaampaakin vartaloa.

Toivomme voivamme olla mukana muuttamassa muotiteollisuuden välittämää yksipuolista kuvaa vartaloista ja vartaloihanteista. Haluamme päästä eroon rajoittavista uskomuksista, että jotkut vartalot olisivat muka parempia, kauniimpia tai normaalimpia kuin toiset. Haluamme yksinkertaisesti osoittaa, ettei ole olemassa yhtä täydellistä miestä, vaan jokainen mies on täydellinen”, kertoo Dressmannin markkinointipäällikkö Knut Vidar Nilsen

On ihmisiä joiden mielestä ainoastaan muotimaailman perus kauneusihanteeseen mahtuvan näköiset mallit ovat myyviä, mutta itse näkisin asian niin, että nimenomaan tällainen 'monen näköisiä ja kokoisia malleja' -touhu on myyvää. Calvin Kleinin boksereissa poseeraavat miesveistokset ovat toki kuvauksellisia, mutta sellaista katsoessa ei ehkä 120 kiloinen Tuomo Turengista osaa hahmottaa, että voiskohan ne CK:n kalsarit olla passeleita hänellekin, mutta näitä kuvia katsellessa käy selkeästi ilmi, että Dressmannin alusvaatevalikoimasta löytyy sopivaa monenmoiselle miesvartalolle. Toki on ihmisiä jotka ostavat ennemminkin haavekuva mielessään, jolloin se niin sanottu täydellisyys vetoaa, mutta ainakin itse kuulun niihin realisteihin, jotka haluavat enemminkin samaistua mainosten malleihin saadakseen sysäyksen siirtyä ostoksille. Uskoisin, että myös miesten joukosta löytyy molempiin 'koulukuntiin' kuuluvia kuluttajia, joten peukut siis tälle Dressmannin kamppikselle.

 

Kysäisin oman urokseni mielipidettä kampanjasta ja sen mallivalinnoista ja myös Tommi koki asian positiiviseksi vaikkakaan ei itse myöntänyt koskaan ottaneensa ulkonäköpaineita täydellisiä miesmalleja nähdessään. Kaikista mieluisimpia mainoskampanjoiden keulakuvia on oman mieheni mielestä kuitenkin tunnetut huippu-urheilijat joita itse asiassa miesten brändit aika paljon käyttävätkin. Tälläkin hetkellä esimerkiksi Tommy Hillfigerin kamppiksen keulakuvana nähdään tennispelajaaja Rafael Nadal. (Oletteko helsinkiläiset nähneet sen Nadal-ratikan?!).

Vielä kun joskus tulisi se päivä jolloin tällainen muita kuin mallimittaisia tyyppejä sisältävä kamppis olisi ihan arkipäivää eikä harvinaislaatuinen statement, jossa on tarpeen alleviivata, että "hei, me ollaan kaikki ihania, nättejä ja arvokkaita", sen asian kun toivoisi olevan ihan kyseenalaistamatta olemassaoleva perus ajatus. Mutta sitä päivää ja muoti- ja mainosmaailman kauneusstandardien laventumista odotellessa iloitsen näistäkin asiaa erityisesti alleviivaavista kamppiksista. Pienin askelin eteenpäin.

 Mut eikö oo aika ihanan ja symppiksen näköisiä äijiä noi kaikki? Mun suosikki on tuo vanha herra pitkässä parrassaan. 🙂


No Comments

Post A Comment